Strona główna > Informacje prasowe > Materiały prasowe sierpień - Extreme

Ekstremalna dieta

Osoby uprawiające nawet najbardziej ekstremalne sporty nie zapominają o stosowaniu właściwej diety. Ich zapotrzebowanie na pełnowartościowe składniki jest bardzo wysokie. W ich diecie nie może zabraknąć odpowiedniej ilości białka, które jest podstawą rozmaitych procesów strukturalno-metabolicznych organizmu oraz stymuluje przyrost mięśni.

Metabolizm białek jest różny w poszczególnych rodzajach wysiłku fizycznego. Ogólne spożycie tego składnika, zwłaszcza przez osoby uprawiające sport związane jest z ilością „zużywanej” energii, co oznacza, że wraz ze wzrostem zapotrzebowania energetycznego wzrasta spożycie białka.

Minimalna dzienna dawka protein wynosi ok. 60 g dla dziecka i ok. 90 g dla nastolatka. Osoby dorosłe powinny przyjmować 1 g na każdy kilogram wagi ciała, przy czym minimum dla kobiet wynosi 55 g dziennie, dla mężczyzn zaś 70 g. Poza tym spożycie białek przez osobę dorosłą powinno wynosić, co najmniej 15 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego.
Choroba naszej cywilizacji
Mimo iż, osoby regularnie uprawiające sport (często sporty zaliczane do dyscyplin tzw. ekstremalnych) nie zmagają się z problemem nadwagi, to warto wspomnieć jak wielkim zagrożeniem cywilizacyjnym staje się nadwaga. Problem otyłości coraz częściej definiowany jest przez naukowców jako jeden z głównych problemów XXI wieku. Światowa Organizacja Zdrowia ostrzega, że otyłość stanie się epidemią naszych czasów.
Szybkie tempo życia, łatwy dostęp do tzw. fast foodów i postępujący rozwój technologiczny sprawiają, że na całym świecie tysiące osób walczy z nadwagą. Stajemy się mniej ruchliwi spędzając dużą część czasu za biurkiem, w samochodzie, a to zmniejsza nasz „apetyt” na ruch. Jest jednak sposób na zachowanie szczupłej, ładnej sylwetki, ten sposób to właściwa dieta” – powiedziała Aneta Dzióbłowska, brand manager w firmie Extensor.

Czy to już nadwaga?
Większa masa ciała, czyli nadwaga – najczęściej spowodowana jest dodatnim bilansem energetycznym, co oznacza spożywanie pokarmu zawierającego większą ilość kalorii od tej, którą organizm jest w stanie wykorzystać energetycznie. Trzeba pamiętać, że masa każdego człowieka zależy również od budowy ciała. Chcąc upewnić się czy mamy nadwagę możemy wykonać kilka mało skomplikowanych obliczeń. Ustalając swój BMI, czyli BODY MASS INDEKS dowiemy się czy „zalega” nam kilka zbędnych kilogramów. BMI - to masa ciała w kilogramach podzielona przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Jeśli wynik mieści się pomiędzy 18,5 – 25, waga jest prawidłowa. Jeśli wynosi 25 – 30, świadczy o nadwadze. Wynik powyżej 30 to już otyłość.

Moc energetyczna
Metabolizm białek jest różny w poszczególnych rodzajach wysiłku fizycznego. Ogólne spożycie tego składnika, zwłaszcza przez osoby uprawiające sport związane jest z ilością „zużywanej” energii, co oznacza, że wraz ze wzrostem zapotrzebowania energetycznego wzrasta spożycie białka.
W okresie intensywnych ćwiczeń, szczególnie wtedy, gdy trenujemy mając na celu przyrost masy mięśniowej, powinniśmy dostarczać organizmowi nawet do 3 g czystego białka na kilogram masy ciała w codziennej diecie. Trzeba również pamiętać, że ważna jest nie tylko ilość, ale i jakość spożywanego białka” – powiedział Paweł Brzózka, tegoroczny mistrz Europy w kulturystyce.
Każdy posiłek składa się z mieszaniny białek, z których ustrój wykorzystuje poszczególne aminokwasy do syntezy białka ustrojowego. Istotny jest dobór produktów, których skład się uzupełnia – zbliżając do białka „idealnego” (np. białka serwatkowego lub jaja kurzego). Dlatego należy zwrócić uwagę na zapewnienie organizmowi sportowca dostawy wszystkich potrzebnych aminokwasów, we właściwych proporcjach.
Białka serwatki zawierają dużą ilość aminokwasów rozgałęzionych, ok. 26 proc., które w trakcie intensywnego treningu trafiają bezpośrednio do mięśni szkieletowych, w odróżnieniu od innych aminokwasów, podlegających przemianie materii w wątrobie. Ponieważ zapotrzebowanie organizmu na te aminokwasy wzrasta podczas treningu, sportowcy, którzy chcą zachować masę mieśniową, mogą osiągnąć korzystny efekt dzięki zwiększeniu ich spożycia” – powiedział Paweł Brzózka.

Dieta w sporcie
Sportowcy z nadwagą radzą sobie nieco innymi sposobami. Najczęściej stosowana przez nich dieta opiera się właśnie na białkach. Dzięki białkowej diecie mogą utrzymać dodatni bilans azotowy i stały przyrost mięśni. Kompozycja jedzenia spożywanego przed wysiłkiem fizycznym musi zaspokoić wydatkowanie energii, które powstaje podczas treningów. Posiłek zjedzony przed wysiłkiem „wskazuje” organizmowi, co zużyć do spalenia kalorii czy węglowodany, tłuszcze czy może białka. Pożywienie wzbogacone w serwatkę zwiększa oksydację białek serwatki znacznie szybciej niż jedzenie wzbogacone w białka mleka. Wynika to z faktu, że białka serwatki są absorbowane przez organizm jako pierwsze podczas wysiłku. Aby rozłożyć pokarmy proteinowe, ciało potrzebuje od 20 do 25 proc. więcej energii niż przy rozbijaniu tłuszczu czy węglowodanów.
Diety, w których proteiny stanowią od 12 do 30 proc. są raczej bezpieczne, mogą powodować utratę wagi lub utrzymywać stałą masę naszego ciała. Są zazwyczaj smaczne i nie wymagają wyrzeczeń”; - powiedziała Aneta Dzióbłowska.
Specjaliści z Agencji Doradztwa Żywieniowego podają, że podstawowym atutem serwatki jest zawarte w niej białko oraz jego wartość odżywcza. Dieta oparta na zwiększonym, ale nie nadmiernym, poziomie białka serwatkowego powoduje spadek wagi ciała, redukcję poziomu tłuszczu w ciele oraz zatrzymanie spadku tkanki mięśniowej.
Białko serwatkowe to naturalny zestaw najwyższej jakości protein. W jego skład wchodzą wszystkie podstawowe aminokwasy potrzebne codziennie naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Zaleca się dietę zawierającą 25 – 30 proc. protein białka serwatkowego dla lepszego uzyskania spadku wagi i 20 – 25 proc. dla utrzymania spadku wagi. Koncentraty i izolaty białek marki Extensor są idealnym i bezpiecznym składnikiem diety” – powiedział dr inż. Marek Przedpełski, dyrektor ds. Technologii i Rozwoju Produktów w firmie Extensor.

Białko serwatkowe a spadek wagi
Do strawienia protein białka serwatkowego wymagana jest większa energia wydatkowana przez organizm. „Proteiny białka serwatkowego wymuszają zużycie większej ilości kalorii przez organizm. Wysokiej jakości proteiny takie jak Extensor Shape WPC 60C, Extensor Active WPC 80C czy Extensor Extreme 95D pomagają zachować tkankę mięśniową podczas kuracji odchudzającej. Bez odpowiedniej dawki protein i aminokwasów, organizm zabierałby je właśnie z tkanki mięśniowej – powodując jej osłabienie” – dodała Aneta Dzióbłowska. Białko serwatkowe może służyć jako główny składnik diety redukcyjnej. Proteiny mlekowe zawarte w białku znacznie podnoszą poziom sytości i mogą pomóc osobom będącym na diecie odchudzającej nie odczuwać głodu między posiłkami.
Produkty Extensor mają formę instant, doskonale rozpuszczają się w wodzie, mleku i sokach. Nie są wzbogacane dodatkami aromatycznymi, smakowymi, słodzącymi ani barwnikami. Mus truskawkowy to prosty i smaczny deser z wykorzystaniem preparatu wysokobiałkowego Extensor Extreme.

Mus truskawkowy

Składniki:

  • 350-400 g truskawek
  • 3 łyżki proteiny (Extensor Extreme)
  • słodzik sypki


  • Sposób przygotowania:

  • wszystkie składniki dokładnie zmiksować.


  • wersja do wydruku

    INFORMACJE PRASOWE
    listopad 2004
    październik 2004
    wrzesień 2004
    sierpień 2004
    lipiec 2004



    AKTUALNOŚCI
    Białko serwatkowe – pomyśl o proteinach
    Białko serwatkowe kojarzy nam się przede wszystkim z kulturystami i sportowcami wyczynowymi. dalej >>

    Białko serwatkowe - "super jedzenie"
    Zdrowotne korzyści, jakie niosą ze sobą białka serwatkowe. dalej >>

    Właściwości anty rakowe białka serwatkowego
    Białko serwatkowe jest źródłem specyficznych komponentów dalej >>

    © 2001-2015 Extensor - wszelkie prawa zastrzeżone
    designed & powered by omnibit.pl