Strona główna > Informacje prasowe > Materiały prasowe wrzesień - Extreme

Ekstremalnie zdrów

Wyczynowym sportowcom często zdarza się skrajne wyczerpanie, wynikające z intensywnego wysiłku. Wpływ wzmożonej aktywności fizycznej może mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego, powodując stan ogólnego zmęczenia. Są jednak sposoby, by temu zaradzić.

Uwaga!
Trzeba pamiętać, aby jedno-razowa porcja białka, u osoby uprawiającej aktywnie sport, nie przekraczała 30-40 g.

Nadmiar białka w żywieniu obciąża dodatkową pracą wątrobę i nerki, powodując szybsze starzenie się organizmu. Dlatego, organizm powinien dostać pożywieniu wszystkie potrzebne składniki w optymalnych ilościach i proporcjach.

Podczas treningów należy stosować takie techniki, które pozwolą uniknąć nadmiernego gromadzenia się kwasu mlekowego w niektórych partiach mięśni. Umiejętnie dobrane ćwiczenia pozwolą wytworzyć go w takich ilościach, aby uwalnianie hormonu wzrostu do krwi odbywało się optymalnie, a dzięki temu będzie można uzyskać przyrosty w masie mięśniowej.
Proteinowy napęd
Zmęczenie układu nerwowego podczas intensywnego wysiłku fizycznego powodowane jest między innymi zwiększaniem się we krwi ilości tryptofanu w stosunku do aminokwasów rozgałęzionych, które są intensywnie utleniane. W konsekwencji nadmiaru tryptofanu zwiększa się w mózgu produkcja serotoniny - neuroprzekaźnika, który może istotnie powodować uczucie zmęczenia. Dlatego, bardzo istotnym elementem dla osób uprawiających ekstremalne sporty, zwłaszcza dla wspomagania wysiłku, jest występowanie białka w codziennej diecie oraz możliwość jego odpowiedniego wykorzystania.

Słowniczek:
Tryptofan - aminokwas egzogenny, aromatyczny.
Serotonina - hormon tkankowy, pochodna tryptofanu. Jest neuroprzekaźnikiem w neuronach mózgowych.

Spożywanie nadmiernej ilości protein obciąża głównie wątrobę i nerki.

„Nadmiar białka musi być przetwarzany przez wątrobę na cukry, czyli węglowodany, ale prawie połowa nadwyżki białka jest utylizowana i usuwana z organizmu. W procesie utylizacji powstaje trujący amoniak, który musi być „przerobiony” przez wątrobę na mocznik i usunięty z organizmu przez nerki” – powiedział dr Tomasz Rybak, neurochirurg i lekarz medycyny sportowej. Natomiast jego niedobór w diecie prowadzi do zahamowania rozwoju fizycznego i psychicznego, oraz zmniejszenia odporności na choroby zakaźne. Wiadomo, że białka serwatki zawierają dużą ilość aminokwasów rozgałęzionych. Stanowią one prawie 26 proc. wszystkich aminokwasów, które w trakcie intensywnego wysiłku trafiają bezpośrednio do mięśni szkieletowych. którzy chcą zachować masę mięśniową, mogą osiągnąć korzystny efekt dzięki zwiększeniu ich spożycia.
„Stosowanie białek zawierających odpowiednie ilości aminokwasów rozgałęzionych utrzymuje właściwy anabolizm ustroju, umożliwia również zwiększenie masy mięśniowej” – powiedział dr Tomasz Rybak, neurochirurg, lekarz medycyny sportowej. „Właściwa suplementacja białkowa zapewnia łagodzenie faz katabolizmu, doprowadzając organizm do stałego i dużego tempa anabolizmu” – dodała Aneta Dzióbłowska, brand manager w firmie Extensor.

Siła z białka
W okresie intensywnych ćwiczeń, szczególnie wtedy, gdy trenujemy mając na celu przyrost masy mięśniowej, powinniśmy dostarczać organizmowi nawet do 3 g czystego białka na kilogram masy ciała w codziennej diecie. Trzeba również pamiętać, że ważna jest nie tylko ilość, ale i jakość spożywanego białka. Wówczas wzrasta również zapotrzebowanie na węglowodany, nawet od 4-5 g na 1 g spożywanego białka” – powiedział Paweł Brzózka, tegoroczny Mistrz Europy w Kulturystyce.
Metabolizm białek jest różny w poszczególnych rodzajach wysiłku fizycznego. Ogólne spożycie tego składnika, zwłaszcza przez osoby uprawiające sport związane jest z ilością „zużywanej” energii, co oznacza, że wraz ze wzrostem zapotrzebowania energetycznego wzrasta spożycie białka. Każdy posiłek składa się z mieszaniny białek, z których ustrój wykorzystuje poszczególne aminokwasy do syntezy białka ustrojowego. Istotny jest dobór produktów, których skład się uzupełnia – zbliżając do białka „idealnego” (np. białka serwatkowego lub jaja kurzego). Dlatego należy zwrócić uwagę na zapewnienie organizmowi sportowca dostawy wszystkich potrzebnych aminokwasów, we właściwych proporcjach. „Dostarczenie potrzebnej ilości białka nie zawsze jest takie łatwe, zwłaszcza jeśli uprawiamy intensywnie sport lub jesteśmy przepracowani i zestresowani. Koncentraty i izolaty białek marki Extensor zawierają 95 proc. Extreme, 80 proc. Active, 60 proc. Shape czystego białka, i dlatego są doskonałym źrodłem energii, podnoszą zdolności regeneracyjne, wspomagają system odpornościowy” – komentowała Aneta Dzióbłowska, brand manager w firmie Extensor.

Hormon wzrostu a białko
Od kilku lat, wśród osób uprawiających kulturystykę lub inne sporty siłowe, zauważa się wyraźne zainteresowanie nie tylko wysokim spożyciem białka, ale także suplementacją poszczególnymi aminokwasami. Dodawane są do codziennej diety, głównie w celu stymulacji wydzielania hormonu wzrostu oraz zwiększenia syntezy białek mięśniowych.
„Istnieje kilka głównych czynników, które bezpośrednio wpływają na uwalnianie się hormonu wzrostu. Na jego produkcję wpływają głównie: spadek poziomu glukozy we krwi, spożywanie dużej ilości białek, wysiłek fizyczny, podniesienie temperatury ciała, zmiana poziomu innych hormonów oraz długi, mocny sen. Nie bez przyczyny mówi się dzieciom, że podczas snu – rosną” – powiedział dr Tomasz Rybak.
Przysadka mózgowa produkuje w sposób naturalny w ciągu doby ok. 0,0007 g hormonu wzrostu, z czego aż połowę podczas snu. Jak wykazują badania, spożywanie białek, a dokładnie obecnych w nich aminokwasów, stymuluje produkcję hormonu wzrostu. Czynniki wpływające na produkcję hormonu wzrostu takie jak podwyższenie temperatury ciała – wywołane jakąś infekcją, prawdopodobnie spowodowane jest pozytywnym wpływem hormonu wzrostu na układ odpornościowy.
„Wysiłek fizyczny to jedna z najlepszych stymulacji służącej uwalnianiu hormonu wzrostu z przysadki do krwi. Największe ilości tego hormonu mogą generować się podczas długotrwałych ćwiczeń. Regularne ćwiczenia u ludzi starszych, mogą na tyle zwiększyć uwalnianie tego hormonu, że dojdzie do spowolnienia procesów starzenia” – powiedział dr Tomasz Rybak.
Osoby uprawiające sporty siłowe powinny wiedzieć, że kwas mlekowy, który znajduje się mięśniach, jest ważnym czynnikiem wpływającym na powstawanie hormonu wzrostu. Charakterystycznym i dość łatwym do rozpoznania objawem, sygnalizującym uwalnianie się tego hormonu jest tzw. „ustępująca bolesność mięśniowa” pojawiająca się po wysiłku. Oznacza to, że produkowany jest kwas mlekowy. Są jednak subtelne różnice w odczuwaniu takiego bólu, np. w przypadku, kiedy dojdzie do urazu mięśnia, ścięgna czy więzadła. Ten drugi „ból”, nie jest z pewnością pożądany, a sportowcy powinni umieć to rozróżnić. Poza odpowiednio dobranymi ćwiczeniami podczas treningów trzeba także pamiętać o właściwej suplementacji. Do wzbogacenia diety doskonale nadaje się białko serwatkowo. Spożywane w odpowiedniej ilości uzupełnią niedobór białka, powstający podczas intensywnych treningów.
„Proteiny białka serwatkowego wymuszają zużycie większej ilości kalorii przez organizm. Wysokiej jakości proteiny takie jak Extensor Shape WPC 60C, Extensor Active WPC 80C czy Extensor Extreme 95D pomagają zachować tkankę mięśniową podczas kuracji odchudzającej. Bez odpowiedniej dawki protein i aminokwasów, organizm zabierałby je właśnie z tkanki mięśniowej – powodując jej osłabienie” – dodała Aneta Dzióbłowska.

wersja do wydruku

INFORMACJE PRASOWE
listopad 2004
październik 2004
wrzesień 2004
sierpień 2004
lipiec 2004



AKTUALNOŚCI
Białko serwatkowe – pomyśl o proteinach
Białko serwatkowe kojarzy nam się przede wszystkim z kulturystami i sportowcami wyczynowymi. dalej >>

Białko serwatkowe - "super jedzenie"
Zdrowotne korzyści, jakie niosą ze sobą białka serwatkowe. dalej >>

Właściwości anty rakowe białka serwatkowego
Białko serwatkowe jest źródłem specyficznych komponentów dalej >>

© 2001-2015 Extensor - wszelkie prawa zastrzeżone
designed & powered by omnibit.pl